به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار دکتر اسکندر مومني در حاشيه برگزاري جلسه بازآموزي رانندگان ناوگان عمومي حمل مسافر که امروز در شهرک آزمايش برگزار شد، افزود: در 9 ماهه اول امسال با رانندگاني که تصادفات منجر به فوت و جرح داشتهاند برخورد و دفترچه رانندگي آنها گرفته شده است که تعداد آنان از آبان ماه سال جاري تا کنون به 100 مورد ميرسد.
وي درباره حوادث رانندگي استان تهران اظهار کرد: به دليل افزايش سفرها آمار تلفات استان تهران هر ساله بيشتر بوده اما امسال کاهش يافته است.
رييس پليس راهور ناجا در پاسخ به اين سوال ايسنا که آيا ثبت نقل و انتقال خودروها در دفاتر اسناد رسمي الزامي است؟ گفت: رانندگان ميتوانند به مراکز تعويض پلاک مراجعه کنند، پلاک خودروي آنان تعويض و سند مالکيت صادر ميشود اما بر اساس قانون اجباري براي مراجعه به دفترخانه ندارند.
وي با اشاره به همکاري بسيار خوب مردم در اجراي طرح زوج و فرد گفت: مردم در اجراي اين طرح همکاري بسيار خوبي با پليس داشتند البته اجراي چنين طرحهايي روش پايداري نيست و لازم است موضوع آلودگي هوا به صورت ريشهاي حل و تلاش شود که منشا آلودگي رفع شود. يکي از مهمترين منشاءهاي آلودگي هوا سوخت و خودرو است و لازم است سوخت و خودروهاي ما با استاندارد يورو4 عرضه شوند.
رييس پليس راهور ناجا در بخش ديگري از صحبتهاي خود در پاسخ به پرسش ايسنا درباره اقدامات پليس در اجراي طرح زوج و فرد و سراسري شدن اين طرح، اظهار کرد: لازم است راهحلهاي دراز مدت براي رفع آلودگي هوا در پيش گيريم و منشاء آلودگي را رفع کنيم.
وي تصريح کرد: سال گذشته و امسال خودروها بايد با استاندارد يورو 4 عرضه ميشدند و دليلي ندارد خودرويي با 18 ليتر مصرف فعاليت کند در اين شرايط لازم است وظيفه نظارتي خود را به درستي انجام دهيم.
مومني افزود: لازم است در توليد خودرو استانداردهاي لازم را در نظر گيريم و خبري شنيدم مبني بر اينکه از اوايل سال آينده قرار است سوخت يورو 4 عرضه شود و از شنيدن اين خبر خوشحال شدم ما نيز ملزم هستيم مواردي که سازمان استاندارد يا محيط زيست تاييد يا رد ميکند را اعلام کنيم و در موعد مقرر جلوي شمارهگذاري خودروها را بگيريم و اميدواريم اين بار محکم بيايستند و عقبنشيني نکنند.
وي با اشاره به کاتاليست خودروها اظهار کرد: خودروهايي وارد بازار شدهاند که از کاتاليست برخوردار نبودهاند از سوي ديگر يدک کاتاليست نيز در بازار موجود نيست و پس از فرسوده شدن کاتاليست خودروها صاحبان آن مجبور ميشوند که کاتاليست را براي بهبود وضعيت موتور خود بردارند.
مومني از مردم درخواست کرد که تا حد امکان استفاده از خودروهاي تک سرنشين را کاهش دهند.
رييس پليس راهور ناجا درباره راهاندازي مجدد سرويس ادارات، اظهار کرد: لازم است سرويسهاي آسان، سريع، ايمن و در دسترسي داشته باشيم اين کار ميتواند در کاهش توليد سفر موثر باشد.
وي جادههاي کشور به عنوان عامل مهمي در وقوع تصادفات دانست و گفت: ما روي يک عامل تاکيد نميکنيم چرا که در وقوع تصادفات هم خودروها هم جادهها و هم رانندهها نقش دارند و راننده در صورت برخورداري از شرايط لازم ميتواند نقصهاي عوامل ديگر را نيز تا حد امکان پوشش دهد.
مومني در پايان تاکيد کرد مردم حقوق و تکاليفي دارند و برخورداري آنان از خودرو و راه ايمن را پيگيري ميکنيم.